Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Er der en forretningside? – Højkompetent bog om kompetent iværksætteri

27. februar 2004

Thumbnail

Bognyt i Børsen, den 27. februar 2004. Anmeldelse af:
Søren Hougaard: Forretningsideen. Om iværk- sættelsens tidligste faser. Samfundslitteratur.

Søren Hougaard er cand. merc., MBA, direktør, adjungeret professor ved Handelshøjskolen i Kø- benhavn, bestyrelsesmedlem, forfatter til bøgerne Relationsmarkedsføring og Strategic Relationship Marketing og nu forfatter til en ny bog med titlen: Forretningsideen. Det er noget helt specielt, at vi har denne sjældne type mennesker, der kombine- rer en markant praktisk ledelses- og erhvervskar- riere med en sådan særlig form for akademisk karriere, som der her er tale om. Vi kan håbe, og jeg tror, at vi vil se stadig flere af den slags forløb.

Forretningsideen – om iværksættelsens tidligste faser, er bogens fulde titel. ”Forventningen om, at et samfund med høj iværksætteraktivitet er mere robust og har større chancer for at skabe vækst, har resulteret i, at iværksættelse i dag er placeret højt på den vestlige verdens politiske dagsorden”, siger Søren Hougaard i bogens forord. I dagens avis er der andre argumenter i samme retning: Der er behov for en iværksætterkultur, for en in- novationskultur, for god ledelse, for afbalancerede IT-investeringer og -anvendelser. Der er behov for kompetencer – også på dette område. Alt for mange laver de fineste forretningsplaner og kører galt med dem, fordi der ikke var nogen forret- ningside bagved. Der var bare en smart plan, der på overfladen levede op til alle de formelle krav.

Der er behov for, som det bliver tydeliggjort i den- ne bog, at gøre sig klart, om der bag forretnings- planen og andet fint også er en forretningside. Det er ikke tilfældigt, at bogen handler om forretnings- ideen, og at den fokuserer på iværksættelsens tidligste faser. Det er bl.a., fordi det er her, meget går galt. Og Søren Hougaard véd, hvad han taler om. Han har mange års erfaring med allehånde former for projekter, ideer, strategier og planer, og derfor er det en berigelse at læse denne højkom- petente bog.

Bogen har følgende disposition, som klart viser dens fokus, dens emner, som er fokuserede og i virkeligheden samtidig meget brede, fordi de om- fatter hele virksomheden, hele den nye virksom- hed, og den ide, som skal bære den nye virksom- hed:

1. Iværksættelse som kompetence
2. Kreativ markedsforståelse
3. Mulighedens vindue
4. Forretningskonceptets tilblivelse
5. Adgangsbarrierer til markeder
6. Strategier for markedsentré
7. Konkurrenters positive indflydelse
8. Iværksættelse og forretningsideer i det ufødte marked.

Ud over de nævnte otte kapitler rummer bogen en genial introduktion og sammenfatning på 14 sider, hvor læseren får det hele i komprimeret form, og hvor forfatteren redegør for den arbejdsform, den ide, den kildeanvendelse, den progression, den koreografi og den anvendelse, som bogen er til- tænkt og bygger på.

Hvert kapitel er et lille afrundet hele, som fletter sig sammen med de øvrige kapitler og bliver til en helhed. Hvert kapitel er både yderst praktisk og yderst teoretisk i den forstand, at det bl.a. bygger på de teorier og forskningsresultater, der findes inden for det pågældende område, men det byg- ger også på andre kilder og inspirationer, f.eks., forfatterens egne erfaringer og vurderinger.

Bogen giver sig ikke ud for at være videnskab, men den er mere videnskabelig end mange bø- ger, der giver sig ud for at være videnskabelige. Bogen er mere praktisk end de fleste praktiske bøger, og det betyder, at den er noget helt særligt. Om end den ikke er som ph.d.-afhandlinger er flest, så er den på ph.d.-niveau.

Det siger sig selv, at bogen henvender sig til iværksættere, der befinder sig i de tidligste faser, men den henvender sig til mange andre praktiske ledere, der har behov for viden om ledelse, mar- kedsføring, netværkstænkning, og der vil også være en hel del teoretikere, der kunne lære noget om, hvordan man formulerer og kommunikerer faglige, videnskabelige budskaber til veldefinere- de målgrupper.
Søren Hougaard: Forretningsideen. Om iværk- sættelsens tidligste faser. Samfundslitteratur. 240 sider. Pris kr. 298. ISBN 8759311061. www.samfundslitteratur.dk