Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Strategisk kommunikation om ledelse

19. januar 2007

Thumbnail

Anmeldelse af bogen:
Eva Parum: Strategisk kommunikation om ledelse
Bognyt, Børsen, 19. januar 2007

Det    er    ikke    så    længe bestyrelsesformand for en stor dansk virksomhed erklærede, at corporate governance var det mest tåbelige, han havde hørt om, og at han ikke kunne drømme om at tage det alvorligt. Det havde, sagde han, ingen – ingen – effekt på bundlinien. Hvor han så vidste det fra? Det kan han selvfølgelig af gode grunde ikke vide en pind om.

Selvfølgelig har god selskabsledelse, og det er hvad corporate governance handler om, effekt på bundlinien. Det er faktisk det, det hele drejer sig om. I en ny og meget interessant bog om strategisk kommunikation om ledelse refererer forfatteren, Eva Parum, to undersøgelser om dette forhold. De er begge gennemført af Deutsche Bank. Målt på de 300 største engelske selskaber har banken påvist, at aktieafkastet var væsentligt bedre i selskaber med god selskabsledelse end med dårlig selskabsledelse. Ja selvfølgelig. I en anden analyse af de 300 største europæiske selskaber, herunder fem KFX-selskaber, kommer banken frem til nøjagtig samme konklusion. Gruppen af selskaber, der løbende forbedrer deres corporate governance, performer langt bedre på aktiekursen end de selskaber, som enten står stille eller skruer ned for deres fokus på god selskabsledelse.

Eva Parum er optaget af danske selskaber, globalisering og strategiske udfordringer, og i den sammenhæng specifikt optaget af den strategiske kommunikation    om    corporate    governance. Danske    virksomheder    er    påvirket    af globaliseringen på flere måder og i flere dimensioner, og det beskæftiger bogen sig med.

Konsekvenserne af globaliseringen for danske selskaber skal tackles ved, at selskabsledelserne forholder sig til og lader sig inspirere af anbefalingerne om God selskabsledelse, dvs. Nørby-udvalgets    anbefalinger med senere ændringer. Disse anbefalinger bygger på fire grundlæggende værdier:
Åbenhed, gennemsigtighed, ansvarlighed og ligebehandling.

Bogen fokuserer især på én af disse værdier, nemlig transparens eller gennemsigtighed, idet opfyldelsen af denne værdi anses som en forudsætning for at aktionærer og stakeholdere har mulighed for at vurdere selskabsledelsernes åbenhed og ansvarlighed, og for aktionærernes vedkommende, om alle aktionærer i samme aktieklasse behandles ens. For virksomhederne drejer det sig om, at aktionærer og stakeholdere kan forholde sig til dem, og det er bogens antagelse, at der er fem forhold om aktører, adfærd og kommunikation – og relationerne mellem disse, som er de væsentligste at gøre transparente – gennem ekstern kommunikation, for at aktionærer og øvrige stakeholdere kan forholde sig til selskaberne:

-Selskabernes informations- og kommunikationspolitik,
-Selskabernes ejer-struktur og stakeholder- relationer.
-Bestyrelsens opgaver, uafhængighed og kvalifikationer.
-Strukturer og processer
-Selskabernes mission, vision mm.

Bogen analyserer og vurderer, hvilken indflydelse disse fem faktorer har enkeltvis og samlet for virksomhedens eksistens og identitet. Bogens konklusion er bl.a., at kommunikation om corporate governance allerede for mange danske børsnoterede selskaber har ført til øget transparens    om    en    række    væsentlige ledelsesforhold. På den baggrund fremkommer bogen med anbefalinger til, hvad virksomhederne skal fokusere på for at skabe yderligere transparens og dermed mere tillid.

Det er meget grundige analyser og studier, der ligger til grund for bogen, som behandler et meget vigtige tema. Bogen er velstruktureret og – skrevet.

Eva Parum: Strategisk kommunikation om ledelse. Handelshøjskolens Forlag. 224 sider. Pris kr. 450. ISBN 8762903098.