Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Kommunikation – bliv en bedre kommunikator (Ledelse Mandag)

13. februar 2012

Tags: ,

Den kendte italienske forfatter og filosof Umberto Eco betegner kommunikation som ”Alt, hvad man kan lyve med”. Umberto Eco er bl.a. kendt for værket Rosens navn. Den indisk-amerikanske Ledelsesfilosof Debashis Chatterjee kalder ledelseskommunikation ”A tryst with truth”, eller et stævnemøde med sandheden. Han forklarer, at effektiv ledelseskommunikation er autentisk ledelseskommunikation, og denne autenticitet ser han komme fra en synkronicitet mellem tale og tanke og mellem indhold og intention.

Kommunikationsevner er altafgørende for, om man lykkes – man kunne næsten sige: i livet. Det er heldigvis ikke helt rigtigt, men rigtigt er det, at kommunikationsevner er vigtige for rigtig mange mennesker – lærere, pædagoger, forældre, forskere, ledere, politikere m. fl.

Forandrende ledelseskommunikation. Metaforer i organisationer

Forandrende ledelseskommunikation. Metaforer i organisationer.

 

Der er skrevet meget om kommunikation og om ledelseskommunikation. Linda Greve og jeg har tilføjet en bog. Den hedder: Forandrende ledelseskommunikation. Metaforer i organisationer.

Noget af baggrunden for bogen er, at det øgede fokus på, hvordan man som fagperson mestrer kommunikation, stiller nye krav til, hvordan kommunikationen i det hele taget tænkes. Hvordan forestiller vi os det at kommunikere? Hvilke begreber har vi at begribe kommunikation med? Hvor nuancerede er vi, når vi tænker, planlægger og gennemfører kommunikation?

Derudover er der kommet større fokus på kommunikation som forandringskatalysator; kommunikation som led i forandring i virksomheder og samfund. Det er ud fra dette, perspektiv, vi primært anskuer kommunikation i bogen. Kommunikation og de forestillinger, vi gør os om kommunikation, kan nogle gange stå i vejen for – men andre gange også anvendes aktivt til at forandre en organisation.

I bogen skriver vi om kommunikationens handlekraft og om kommunikationsmetaforer. Vi skriver om metaforer som kommunikationsværktøj og om, hvad vi kalder forandrende ledelseskommunikation. På den baggrund skriver vi om ni forskellige kommunikationsmetaforer. Vi skriver her ud fra tre hovedvinkler: 1. At kommunikere er at sende (kommunikation er hhv. en transmission, et redskab og en filtrering), 2. At kommunikere er at frembringe (kommunikation er hh. en handling, et symbol og en kobling) og 3. Kommunikation er en relation (kommunikation er hhv. et livsfællesskab, en @-kanal og at lytte visdom frem).

Det giver i alt ni forskellige metaforer, og det ligger i hele vores tilgang og fremstilling, at man kan vinde som kommunikator ved at vide af og være bevidst om disse forskellige opfattelser af og tilgange til ledelseskommunikation i den moderne organisation. Derfor denne bog.

Det er vores påstand, at alle ni metaforer lever i bedste velgående i danske virksomheder, og at de flere steder vil leve side om side i forskellige afdelinger af den samme organisation. Vi er meget bevidste om, at de ni metaforer ikke udgør en udtømmende liste, men et katalog, der viser den forskellighed, hvormed man kan tænke om kommunikation.

 

Linda Greve & Steen Hildebrandt:
Forandrende ledelseskommunikation. Metaforer i organisationer.

Samfundslitteratur. København. 2012.

130 sider. Pris kr. 249.

ISBN 978-87-593-1453-1.