Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

BOP – Bunden af pyramiden

11. juni 2004

Thumbnail

En ny bog om verdens fire milliarder fattige som kilde til rigdom og udvikling

Dette er en fantastisk bog. Den er hårrejsende interessant og udfordrende. Den er nærværende på et menneskeligt, forretningsmæssigt, sam- fundsmæssigt og globalt plan, som få bøger er det. Den er skrevet af én af verdens absolut fø- rende strategitænkere, professor C. K. Prahalad fra Michigan Business School i USA. C. K. Praha- lad er forfatter og medforfatter til nogle af de mest markante strategibøger og -artikler, der overhove- det er skrevet. Han er rådgiver for store virksom- heder og nationalstater. Han er en original forfat- ter. Han er dybt engageret i spørgsmålet om, hvorledes vi kan finde praktiske veje til at arbejde konstruktivt og med effekt med verdens enorme fattigdomsproblemer.

Bogen hedder: The Fortune At The Buttom Of The Pyramid.  Formuen nederst i pyramiden eller Vel- standen og mulighederne er i pyramidens bund kunne vel være mulige danske oversættelser. Pyramidens bund er de 4 milliarder meget fattige mennesker i verden. Prahalad kender den rige vestlige verden, fordi han bor der, og han kender den fattige verden, bl.a. fordi han er født i Indien. Bogen, fortæller Prahalad, tog sin begyndelse i julen 1995, hvor Prahalad var på ferie, slappede af og tænkte på spørgsmålet: Hvordan kan det være, at vi med al vor teknologi, ledelsesmæssige kompetence og investeringskapacitet er ude af stand til at bidrage blot en lille smule til løsning af verdens enorme fattigdom? Hvorfor kan vi ikke skabe en inkluderende kapitalisme? Dette er gan- ske vist ikke nye spørgsmål, men Prahalad begav sig ind i en forsknings- og kreativ proces, hvor han arbejdede med disse spørgsmål endnu engang, simpelthen fordi han ikke kunne lade være, og fordi han kunne se både de enorme muligheder, der var, og de endnu større og enorme risici, der er forbundet med ikke at arbejde med spørgsmå- lene.

Det er nødvendigt at viske tavlen ren og starte med en helt ny tilgang. Det var udgangspunktet. Mange af fortidens løsninger har vist sig netop ikke at være løsninger. Og nogle af dem var løs- ninger på helt andre problemer. Det kunne godt gælde mange former for U-lands bistand, hjælpe- programmer og meget andet: Det er godt nok, men det har ikke radikalt hjulpet de flere milliarder dybt fattige mennesker, der befinder sig på bun- den af verdens pyramide. Det har måske tvært imod hjulpet virksomheder i giverlandene til at tjene flere penge, men ikke modtagerlandene og deres befolkninger. Prahalads ræsonnemnt var nu: De rigtig store virksomheder i verden har kun marginalt hjulpet til med at løse de problemer og udfordringer, der eksisterer for 80 pct. af menne- skeheden, nemlig de fire milliarder fattigste. Og det er mennesker, der har mindre end 2 $ pr. dag til deres rådighed. Hvordan kan de store virksom- heder engageres, og selvfølgelig også mange andre virksomheder?
Hvad nu, hvis vi mobiliserede de ressourcer, de skalaer og muligheder, der findes i disse kæmpe- store virksomheder, til sammen at skabe løsnin- ger for de 4 mia. fattige mennesker? Hvorfor kan vi ikke mobilisere disse virksomheders investe- ringskapacitet og kombinere disse investeringer med NGO’ernes og de lokale samfunds enorme viden og commitment?

Om det handler bogen. Der er to grundlæggende betingelser for, at en sådan transformationspro- ces, som dette jo i sandhed drejer sig om, kan finde sted. Den første er, at vi respekterer de mennesker, det drejer sig om, respekterer BOM- forbrugerne som individer. Vi må have respekt for de fire mia. mennesker som individer. Prahalad taler hele tiden om co-creation, og denne co- creation proces forudsætter, at vi betragter de mange milliarder fattige potentielle forbrugere og entreprenører    som    ligeværdige    med- problemløsere. Han taler også om co-creation, når det drejer sig om de store virksomheder, også de skal sam-skabe helt nye muligheder og veje. For det andet, siger han, så skal vi grundlæggen- de indse, at dette er en udviklingsproces. Det handler ikke om at betjene de eksisterende fattige landes markeder mere effektivt – det har vi prø- vet. Nej, det drejer sig om at skabe helt nye og kreative tilgange til at konvertere fattigdom til mu- ligheder for alle implicerede, dvs. virksomheder, de fattige, de lokale samfund, NGO’erne mm. Det drejer sig om at gå helt nye veje. Om at tænke nyt. Om at tænke det umulige.

Bogens tilgang er: Lad os droppe de endeløse diskussioner om for eller imod globalisering, om stort eller småt, om lokalt eller globalt. Det er ikke nyttige debatter, siger Prahalad, som derfor i ste- det fokuserer på, hvad der virker og hver der er realiteter. Og der er realiteter i de nye retninger, som Prahalad her taler om, for der er nogle, der har arbejdet i disse retninger. Med bogen følger en CD’er med en 35 minutters video med 12 me- get forskellige eksempler på den form for trans- formationsproces, som Prahalad taler om. Det er eksempler som Casas Bahia, CEMEX, Hindustan Lever Limited, Jaipur Foot, ICICI Bank mm. I sig selv er disse videoindslag og Prahalad’s indled- ning det hele værd, for her bliver det eksemplifice- ret og tydeliggjort, hvad dette drejer sig om, og hvilke potentialer, der er.

Dette er eksempler på det, som Prahalad argu- menterer for, og som er essensen i den nye og, kunne man sige, naive, men enormt kraftfulde tilgang, som han udvikler: Det er en bedre og anden tilgang til at hjælpe de fattige, en tilgang, som med et moderne og forslidt ord involverer en partnerskabsrelation til og med de fattige med henblik på at lave innovationer og komme frem til bæredygtige vinde-vinde scenarier, hvor de fattige er aktivt involverede som entreprenører og forbru- gere, og hvor, på samme tid, de virksomheder, der leverer løsninger og produkter, også er profi- table. Dette lyder naivt og umuligt, men læs C. K. Prahalads bog og studér de eksempler, som bo- gen og video’en består af!

Med denne bog bliver vi markant og igen mindet om, at en bog ikke længere bare er en bog. Med denne bog følger en uhyre interessant CD’er med videoindslag, der er hjemmesider og links, som gør bogen til en del af et helt system af mulighe- der og kontakter.

C. K. Prahalad: The Fortune at the Buttom of the Pyramid. Eradicating Poverty through Profits. Wharton School Publishing.401 sider. Pris ca. kr. 400. ISBN0131467506. www.whartonsp.com og www.exceed.wharton.upenn.edu