
Dansktoppen. Top 15 – 2004
17. november 2004

Det er fjerde gang, Børsen præsenterer ledelses- litteraturens Dansktoppen. Det er udelukkende bøger udgivet på danske forlag og skrevet af dan- ske forfattere, der medtages. De kriterier, der er anvendt ved vurderingen, handler om praktisk relevans, teoretisk forankring, formidlingskvalitet og nyhedsværdi. Disse kriterier har jeg holdt op imod de bøger, jeg har kendskab til fra 2004. Ud af det er der kommet de femten bøger, som man kan se på denne side. Det er selvsagt ikke en videnskabelig eller objektiv bedømmelse. Det er bøgerne set gennem mine briller og med de ovennævnte forhold som de dominerende udvæl- gelseskriterier. Der er en række afgrænsnings- spørgsmål i denne forbindelse. F.eks. har jeg udelukket flere markante bøger inden for økono- mistyrings-, IT-, marketing- og kommunikations- området.
Årets første danske ledelsesbog fra januar 2004 slog allerede i sit forord et tema an, som vi kom- mer til at høre meget mere til. Forfatteren, profes- sor Ole Fogh Kirkeby fra Handelshøjskolen i Kø- benhavn, skrev bl.a., at det nye århundredes nye tema inden for ledelsesområdet er: Frihed i orga- nisationer, og han føjede til: En frihed til at udfolde sig fagligt, professionelt og ikke mindst menne- skeligt. Det er interessant. Vi er på vej ud af det klassiske industrielle produktionssamfund og på vej ind i noget andet, som vi indtil videre kalder vidensamfundet. Vi kunne måske sige, at vi går fra den industrielle virksomhed, over den lærende og frem mod den undervisende og coachende virksomhed. En meget succesfuld dansk leder af en traditionel dansk produktions- og handelsvirksomhed sagde i et foredrag i september måned 2004: ”Vi er en videnvirksomhed”. Det betyder ikke, at den pågældende virksomhed ikke længe- re producerer fysiske produkter, for det gør den på livet løs – selv om også denne virksomheds ledelse har været på flere rejser til det fjerne østen. Men det betyder, at virksomheden kun er interessant – med dens danske omkostningsprofil, hvis den kan levere løsninger, solutions, til dens professionelle købere, der går langt ud over det at levere et fysisk produkt. Skal virksomheden kunne det, så kræves der medarbejdere, der udfolder sig fagligt, professionelt og menneskeligt. Ellers kan de ikke i længden udvikle og producere interes- sante solutions. Dette skal vi til at lære.
Det kom også klart til udtryk i en anden af årets bøger, der havde undertitlen: En praktisk ledel- sesfortælling om engagement og commitment som genveje til succes, sejre og gode resultater. En lang titel og et kort budskab: It’s all about people. Sådan skrev adm. direktør Alfred Josef- sen i bogen, der kort og godt hedder: Kære Irma. Det handler om mennesker, om samarbejde og om videndeling, som er vidensamfundets beteg- nelse for samarbejde. Om videnledelse, know- ledge management, kompetenceudvikling, og om udvikling af mennesker handler flere af årets dan- ske bøger. Det gælder f.eks. bogen: Videnledelse i praksis. Men der er også kommet flere andre gode bøger om viden og ledelse.
Coaching er ligeledes ét af årets centrale temaer, og det er fint skildret i en bog med titlen: Executi- ve Coaching. Og der er kommet flere andre bøger om coaching, mentorskab og ledelse af den mo- derne medarbejder og om psykologi. Nogen taler ligefrem om, at vi bevæger os fra den industrielle organisation, over den lærende organisation og videre frem til den undervisende og sidst den coa- chende organisation, hvor man virkelig er fokuse- ret på, at det hele tiden drejer sig om medarbej- dernes udfoldelse og samarbejde med andre om stadig mere kompleks opgaveløsning.
Midt på året skrev Lars Kolind en interessant arti- kel med titlen: Danmark mangler en afhængig- hedserklæring. Artiklen peger på, at den uafhæn- gighedstænkning, der kom til at karakterisere industrisamfundet, nu i vidensamfundet skal aflø- ses af eller i hvert fald suppleres med en afhæn- gighedstænkning. Uafhængighed fører let til kon- kurrence og krig. Den enkelte virksomhed, kom- mune og institution er i industrisamfundet sig selv nok, og en række virksomheder kæmper på livet løs mod hinanden. Afhængighed fører til samarbejde og synergi. Det er dumt af mig at bekrige dem, jeg er afhængige af. Det er skrøbelige ræ- sonnementer, men det er alligevel ræsonnemen- ter i den retning, som vi skal til at vænne os til. Det kom tydelig til utryk i en bog fra Dansk Indu- stri, der ganske enkelt hedder: Interaktive virk- somheder, og hvori der argumenteres for samar- bejde, interaktion mellem virksomheder.
Corporate Governance blev et meget centralt emne i ledelsesdebatten i Danmark i 2004. Det begyndte i det private erhvervsliv med Nørby- udvalgets rapport om corporate governance i sto- re børsnoterede virksomheder, og så bevægede det sig over mod de mindre og mellemstore priva- te virksomheder og videre over i den offentlige sektor, således at vi der har bestræbelser på at formulere principper for god offentlig topledelse. Der er kommet flere rapporter og bøger om dette emne i årets løb, og vi må forudse, at der vil komme mere. Det er også nødvendigt, for det er lykkedes at få debatten om dette vigtige emne kørt lidt af sporet. Alene det forhold, at vi ikke kan bekvemme os til at bruge danske ord for danske fænomener bidrager til at gøre en debat vanske- lig.
Men desuden kan man ikke sige sig for en fornemmelse af, at der er mange, der gerne vil tale uden om. Uden om det, som det egentlig drejer sig om, nemlig spørgsmålet: Hvad er god selskabsledelse? Hvad karakteriserer den gode bestyrelse? Hvad karakteriserer samarbejdet mel- lem direktion og bestyrelsen? Hvorledes evaluerer bestyrelsen sit arbejde? Hvilke kvalifikationer og kompetencer skal en fremtidsbestyrelse have? I stedet for er debatten havnet i en blindgyde, hvor man diskuterer antallet af bestyrelsesposter og medlemmernes alder samt fortæller hinanden, at da sådanne diskussioner ikke viser sig på bundli- nien, så er corporate governance ikke noget for danske virksomheder. Ja, det er utroligt, men det er det niveau, den danske debat om god sel- skabsledelse har været nede på.
Activity Based Costing
Per Nikolaj Bukh og Poul Israelsen.
Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
156 sider. Pris kr. 295.
ISBN 8757410151.
Anmeldt i Børsen den 3. september 2004.
Arbejdslivets psykologi
Gert Graversen og Henrik Holt Larsen.
Hans Reitzels Forlag.
415 sider.Pris kr.
ISBN 8741223624.
Anmeldt i Børsen den 10. december 2004.
Da manden ville lære dem at fortælle historier
Jane Flarup.
Børsens Forlag.
272 sider. Pris kr. 455.
ISBN 8776640183.
Anmeldt i Børsen den 13. august 2004.
Det nye lederskab. Ole Fogh Kirkeby.
Børsens Forlag.
280 sider. Pris kr. 455.
ISBN 8775539977.
Anmeldt i Børsen den 23. januar 2004.
Ejerskab og Lederskab. Per Thygesen Poulsen. Børsens Forlag.
264 sider. Pris kr. 455
ISBN 8775539829.
Executive Coaching.
Jane Blichmann & Stig Kjerulf.
Børsens Forlag.252 sider. Pris kr. 455.
ISBN 8776640086.
Anmeldt i Børsen den 2. april 2004.
Forretningsideen.
Søren Hougaard Samfundslitteratur.
240 sider. Pris kr. 298.
ISBN 8759311061.
Anmeldt i Børsen den 27. februar 2004.
God selskabsledelse
Jan Schans Christensen (red.) Forlaget Thomson
253 sider. Pris kr. ISBN 8761908843
Interaktive virksomheder.
John Johansen, Bengt-Åke lundvall og Jens Ove Riis Dansk Industri
142 sider. Pris kr.
INSB 8773534889.
Anmeldt i Børsen den 12. marts 2004.
Kære Irma Alfred Josefsen Forlaget Sebecca.
239 sider. Pris kr. 300.
ISBN 8799033208.
Anmeldt i Børsen den 10. september.
LUK OP. Nye strategier i en brydningstid.
Anders Drejer og Louis Printz. JP Bøger.
505 sider. Pris kr. 448.
ISBN 8791389054.
Nye Rammer – Offentlig opgaveløsning under og efter strukturreformen
John Storm Pedersen
Børsens Forlag
336 sider. Pris kr. 399.
ISBN 8776640272.
Relationer i organisationer
Gitte Haslebo.
360 sider.
Pris kr. 388.
ISBN 8777063511.
Anmeldt i Børsen den 4. juni 2004.
Strategi og viden
Flemming Poulfelt
Børsens Forlag
223 sider. Pris kr. 455
ISBN 7876640434
Videnledelse i praksis
Henrik W. Bendix & Anders Harbo.
Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
275 sider. Pris kr. 475.
ISBN 8757411239.
Anmeldt i Børsen den 8. oktober 2004.