
Velfærd og erhvervsliv presset (Kronik)
8. marts 2011

Denne artikel blev bragt som kronik i dagbladet Børsen den 4. Marts 2011:
Dansk velfærd og dansk erhvervsliv under pres
Af
Steen Hildebrandt,
Professor, Ph.D.
Institut for ledelse
Aarhus Universitet
Vi troede, at træerne voksede ind i himlen – friværdier, aktieinvesteringer, F1-lån, gearinger, valutaspekulationer, opkøb. Dette var nogle af de almindelige samtaleemner, både når rig og mindre rig var sammen – for nogle få år siden. Der var gang i den. Grådigheden var enorm.
Så revnede ballonen. Vi gav det amerikanske boligmarked – og andre – skylden. Men vi bærer selv en meget stor del af ansvaret for alle de genvordigheder, som vi måtte igennem og fortsat lider under. Danske banker og pengeinstitutter, danske politikere – og til syvende og sidst selvfølgelig: dig og mig – er ansvarlige.
Der kom en krise. Den er ikke ovre endnu. Og den vil måske aldrig være ovre i nogen sædvanlig betydning af dette udtryk. Vi er katapulteret ind i en ny virkelighed, og denne virkelighed går ikke over. Vi er blevet ædru – eller i det mindste: mere ædru. Vi skal i denne situation ikke have så travlt med at komme videre, men derimod have travlt med at forstå vores egen – nye – situation – se vores egen situation klart.
Vi har ikke travlt i den sædvanlige betydning af ordet travlt. Vi skal nemlig ikke fare ind i fremtiden med gårsdagens forståelser, modeller og løsninger. Den nye virkelighed, som vi er i med hensyn til bl.a. arbejdsmarked, demografi, klima, energi, sundhed, fødevarer mm kræver nye forståelser og nye svar. Kræver nytænkning. Verden er forandret, men mange tænker og handler, som de altid har gjort.
En hel del – nok specielt større – danske industrivirksomheder har indtil videre klaret sig godt i krisens nuværende fase; men de fleste danske virksomheder og betydelige dele af den offentlige sektor har vanskeligheder med at præstere en tilstrækkelig produktivitet. Sagt med andre ord: De er for ringe til at udnytte de ressourcer, som de disponerer over. Det samme kan vi sige om hele det danske samfund. Vi har mange ressourcer, mange mennesker og stor viden, men vi udnytter det ikke godt nok. Vi kunne givetvis få meget mere ud af vore ressourcer, end vi rent faktisk gør. Hvordan?
Ja, vi kan sige med sikkerhed: Vi løser ikke disse produktivitetsproblemer ved at arbejde i længere tid. At forsøge det er udtryk for, at man netop ser fremad med løsninger og tænkning fra det gamle industrisamfund. Det kommer vi ingen vegne med. At arbejde i længere tid løser ingen problemer. Vi skal arbejde anderledes. Og for at gøre det skal vi tænke anderledes.
Jeg besøgte en virksomhed i Holstebro forleden. Creativ Company hedder den. Her tænker man nyt. Man beklager man sig ikke; her giver man ikke de andre skylden for noget som helst. Man tager selv ansvar. Man går nye veje, når det handler om mangfoldighed, ledelse, regnskaber, rekruttering, socialt ansvar og meget andet. Man tager ansvar for virksomhedens mennesker på nye måder; man tager ansvar for noget af det, der sker i det lokale samfund; man er bevidst om de krav om bæredygtighed, som det lokale og det globale samfund kræver – nu og her og på længere sigt. Derfor fik virksomheden sidste år Den Europæiske Mangfoldighedspris. Man siger ikke bare en masse smukke ting. Man gør det. Og man måker, om det passer, at man gør, hvad man siger. Så virksomheden har 12 regnskaber – regnskaber inden for bl.a. følgende områder: økonomi, stress, image, arbejdsmiljø, det grønne, personlig udvikling, ledelse, kommunikation, social ansvarlighed, ansættelsesforhold, udvikling og viden. Det kan man ikke, vil nogen sige. Jeg siger: Det kan man. Det gør man.
Man véd i Creativ Company, at et paradigmeskift er på vej, og hvis man vil være en del af fremtidens globaliserede danske erhvervsliv, så kan man ikke sidde og kritisere regering, byråd, konkurrenter og andre – så må man selv gå nye veje. Det gør Creativ Company f.eks. på den måde, at de er ved at udvikle et nyt Code of Care, dvs. et kodeks for, hvordan virksomheder opfører sig – lokalt og globalt. Det er en invitation til en dannelsesrejse for ejere, bestyrelser, ledere og ansatte i danske private og offentlige virksomheder. Men først og fremmest en invitation til virksomhedens egen rejse. Og det er netop dannelse – og ikke bare uddannelse, det handler om. Det er en invitation til en dannelsesrejse – en care-rejse, hvor man som virksomhed og offentlig institution besinder sig på, hvem man er, hvad meningen med virksomheden er, hvem man vil være i fremtiden – i fremtidens bæredygtige danske samfund og meget mindre verden.
Vi skal ikke arbejde i længere tid. Vi skal primært arbejde og tænke anderledes. Det handler om en ny dannelse. Det handler om nytænkning – eller med det lidt finere ord: Det handler om et paradigmeskifte i dansk organisation og ledelse. Det er ikke teori og luftige begreber og tanker. Det er tanker og handlinger, som vi finder i denne, og i mange andre danske virksomheder. Vi skal ud på en dannelsesrejse. Denne dannelsesrejse fører frem til et andet syn på samfund og virksomhed, et andet syn på politiske ledere og erhvervs- og offentlige ledere, deres ansvar og opgaver. Skal fremtidens danske produktivitetsudfordring løses – skal man ikke vente på Folketing og regering, så skal man handle nu og her lokalt.