
Strategi- Fra den traditionelle nationale strategi til den dristige globale strategi
27. august 2004

Bognyt i Børsen, den 27. august 2004. Anmeldelse af:
J. S. Harrison: Strategic Management of Re- sources and Relations. J. Wiley & Sons. New York.
D. Williamson m.fl.: Strategic Management and Business Analysis. Elsevier. Amsterdam.
Anil K. Gupta & Vijay Govindarajan: Global Strategy and Organization. J. Wiley & Sons.
Strategi er nok det mest brugte og misbrugte ord inden for ledelsesområdet. Det er fint at arbejde med strategi. Finere end meget andet. På det strategiske niveau træffes de store beslutninger. Her befinder de store og erfarne ledere sig. Og her finder vi også de mest uudholdelige konsulen- ter, de største pralehoveder og Karl Smarter. Så- dan er det, og det er der næppe så meget at gøre ved.
Strategi er ifølge Nudansk Ordbog ”planlægning af hvilken fremgangsmåde der skal tages i brug for at nå et bestemt mål”. Kortere kan det ikke siges. Litteraturen om dette gamle militære be- greb er intet mindre end enorm. Jeg tager tre udenlandske bøger i dag. Om et par uger anmel- der vi en ny dansk bog om ”nye strategier i en brydningstid”.
Strategic Management of Resources and Relati- ons hedder den største af de tre. Den er skrevet af Jeffrey S. Harrison, der er professor i Global Hospitality Strategy ved den kendte School of Hotel Administration, Cornell University. Harrison er en højt estimeret forsker og formidler inden for strategi- og service management feltet. Hans bog er klassisk, stram, pædagogisk, klar – en opvis- ning i de bedste dyder inden for området. Den består af tre hoveddele: 1. Analyse af virksomhe- dens aktuelle konkurrencemæssige situation, 2. Strategiformulering og 3. Strategiimplementering. Hundredevis af bøger har benyttet denne enkle og logiske struktur. Først finder man ud af, hvor man er. Så finder man ud af, hvor man vil hen. Og så går man vejen.
Harrisons bidrag er bl.a. hans valg og fremstilling af en række interessante cases, bogens internati- onale tone, et afsnit om strategisk tænkning, et kapitel om entrepreneurship og innovation, et afsnit om konkurrencemæssig dynamik samt en Internet dimension, hvor en række cases knytter an til aktuelle virksomheders hjemmesider og aktivt bruger disse. Ikke særlig originalt, men op- lagt. En lærebog af de bedste inden for området. Det er en formfuldendt bog. Men der er ingen kreativitet, ingen overraskelser. Kan man overho- vedet bruge det formfuldendte?
Strategic Management and Business Analysis hedder en anden bog inden for området. Den er mere analytisk og redskabsorienteret. Dens ho- vedbidrag er, at den reformulerer fire klassiske strategiske spørgsmål og lader dem være bogens struktur. Spørgsmålene lyder: 1. Hvor er vi nu. 2. Hvilke muligheder har vi? 3. Hvad er den bedste vej fremad? 4. Hvordan kan vi opnå dette? Disse spørgsmål rulles ud på de første 50 sider. På de næste hundrede sider anvises en række værktø- jer til at besvare disse spørgsmål med. Det drejer sig om organisatoriske analyseværktøjer, om hvordan man gennemfører strategiprocesser i virksomheder, om analyse af omgivelserne, om måling af konkurrencemæssige fordele, om virk- somhedens finansielle situation og performance og om modeller for valg af strategisk rigtige be- slutninger. Og så afsluttes bogen med hundrede sider cases. Med bogen følger en CD, hvor værk- tøjer og modeller er tilgængelige. Bogen er klar i spyttet hele vejen igennem: Det drejer sig om de fire spørgsmål og om at analysere, logisk og struktureret, sådan at man kommer igennem alle spørgsmålene på den statsautoriserede måde. Lad det være sagt: Dette i sig selv sikrer ikke ret meget, for det er mennesker, der skal fylde alter- nativer, tolkninger og råmateriale ind i de fire spørgsmål. En klar struktur, klare spørgsmål og redskaber er gode, men de er også dødsensfarli- ge.
Den tredie bog er den mindste og mest originale. Den hedder: Global Strategy and Organization. Den kan være i en frakkelomme, men den er stor i sin tilgang og tænkning. Den er ikke for hjemme- fødninge. Den er hård og brutal i den forstand, at den ikke levner plads for bænkevarmere og forsig- tigper-virksomheder: ”Only those organizations that lead the ongoing globalization of their in- dustries will succeed”.
Den ser verden i bevægelse. En kombination af ideologisk-politisk forandring i verden og teknolo- gisk revolution gør globalisering til ét af de vigtig- ste emner for dagens virksomheder. De tegner billedet af en global økonomi, der er drevet, ikke af isolerede nationale økonomier, men af mar- kedsdrevne globalt integrerede økonomier. I den økonomiske virkelighed, der kommer ud af dette, er enhver industri en global industri og enhver forretning og virksomhed er en viden-virksomhed. ”Today, globalization is no longer an option but a strategic imperative for all but the smallest corpo- rations”, siger de to forfattere, der er strategipro- fessorer ved amerikanske universiteter og tilhører eliten inden for feltet.
Læg mærke til, at alle virksomheder udnævnes til at være i ”knowledge business”. Dette drejer sig i høj grad om knowledge. Danmark, danske politi- kere og danske virksomheder: Vi er i knowledge business! Viden er vores eneste og varige konkur- rencemæssige mulighed og fordel. Bogen er kort og meget fokuseret: Globaliseringens udfordringer og muligheder. Hvordan ser dette ud? Hvordan udvikler man en global strategi? Det spørgsmål angribes fra mange vinkler, og det illustreres bl.a. med Wal-Mart som case. ”Cultivating a Global Mindset” hedder et kapitel, et andet handler om global videndeling, om at udvikle og lede det glo- bale team.
Bogen er klar, men meget mere åben, end de to andre. Den er provokerende og næsten urovæk- kende i dens tilgang til globalisering.
J. S. Harrison: Strategic Management of Re- sources and Relations. J. Wiley & Sons. New York. 500 sider. ISBN 0471429260. www.wiley.com/college/harrison
D. Williamson m.fl.: Strategic Management and Business Analysis. Elsevier. Amsterdam. 265 sider. ISBN 0750642955. www.bh.com
Anil K. Gupta & Vijay Govindarajan: Global Strategy and Organization. J. Wiley & Sons. 224 sider. ISBN 0471454222. www.wiley.com/college/gupta