
Det nye lederskab
23. september 2004

Det er egentlig helt urimeligt at anmelde en bog, der spænder så bredt og går så dybt som Ole Fogh Kirkeby’s Det nye lederskab på så kort plads. Det er også en bog, man ikke bare læser. Den skal bundfælle sig i en refleksion over egen ledelsespraksis.
Der findes mange slags ledelsesbøger. Her tæn- ker jeg ikke i første omgang på de bøger om le- delse, som forskere skriver til hinanden, men på de bøger som er henvendt til ledere. Mange af dem handler om en særlig måde at lede på eller om at håndtere salg, produktion eller et andet felt, mens andre handler om lederes erfaringer.
Ole Fogh Kirkeby’s bog viser os, at der også fin- des en kategori af bøger, som slet ikke lader sig sætte i bås. Det er en normativ bog, som samti- dig med at anvise, hvordan der skal ledes – hvor- dan lederen er forpligtiget – også opfordrer til refleksion og indadskuende eftertanke. Der er en bog om filosofi. Om at forstå sig selv. Det er nem- lig, hævder forfatteren, grundlaget for at man kan udfylde rollen som leder i det moderne samfund. Hvad vedkommer filosofi mig? Jeg er jo bare øko- nom, jeg er jo leder – men du er vel også menne- ske? Ole Fogh Kirkeby har sikkert mødt skepsis- sen før, og han argumenterer klart i bogens første linjer: ”Fordi filosofi er så væsentlig for ethvert menneske, der vil udvikle sig selv, og fordi denne udvikling ikke mindst må handle om dette menne- skes arbejdsliv, er det afgørende at vise, hvordan de centrale problemstillinger, der har betydning for personligt lederskab og for menneskelige relation i organisationerne, i deres væsen er filosofiske af karakter”.
I den første del af bogen, der indkredser begrebet lederskab, argumenterer Ole Fogh Kirkeby gen- nem en række forskelligartede kapitler for, at lede- ren først virkelig kan være leder, når han forstår sig selv som menneske. Andre dele af bogen handler om, hvorledes kunsten kan være inspira- tionskilde for lederskabet, idet de begge bygger på beslægtede praksisser. Dette illustreres eksempelvis i et kapitel, hvor Ole Fogh Kirkeby fortæller om projektledelse ved at drage en række paralleller til Zapolski Kvartettens leder Alexander Zapolski. I andre dele af bogen er det helt andre eksempler, der trækkes på, og strukturen i kapitlerne varierer fra formuleringen af teser i punktform over diskussioner af begreber til en nærmest fortællende stil. Tilsammen pirrer kapitlerne læserens interesse. Det næste kapitel slår bogens tema an på en ny måde, samtidig med at indholdet alligevel er ufor- udsigeligt. Det kræver præcision, og det kræver mod at skrive sådan. Ole Fogh Kirkeby kan me- stre begge dele.
Ole Fogh Kirkeby er normativ uden præcist at fortælle os, hvordan den gode leder skal lede. Ved at drage paralleller mellem kunsten og leder- skabet viser han, eksempelvis hvordan kreativitet spiller en nøglerolle i ledelse. Men han afstår fra at opstille teorier for kreativitet. Faktisk så afviser han muligheden heraf, fordi kreativitetens væsen er ukendt.
Bogen kræver nemlig, at man selv tager et stand- punkt. At lederen træder i karakter. Der er ikke statistiske undersøgelser og referencer til den ene og den anden forskergruppes analyser. Derimod er der hentet argumenter fra den klassiske græ- ske filosofi og fra kunstens verden. Argumenter, der præsenter sig som eksempler.
Bogen kræver, at man stopper op og tænker. Spørgsmålet er, om bogen kan bære sit budskab alene. Er lederen med sin økonomiske uddannel- se i rationalitet klar til at tage stilling til sig selv? Jeg tror, at bogen kræver debat. Den skal disku- teres for at accepteres.
Det er formodentlig den første erhvervsøkonomi- ske bog herhjemme, der forbinder kunst og leder- skab samt normativitet og kreativitet på et filoso- fisk grundlag. Bogens succeskriterium vil være, om den skaber debat. Dens budskaber kan ikke implementeres i en traditionel erhvervsøkonomisk forstand. Hvis den hos den enkelte læser giver anledning til refleksioner over egen ledelsesprak- sis, er der taget et lille skridt. Hvis den provoke- rer, er det endnu bedre – og hvis den får modspil, er det meget bedre.
Til slut: Kan bogen anbefales? Ja, selvfølgelig kan den det. Drop bogen om iværksætteren, der blev milliardær på en god ide næste gang, du skal sidde 10 timer i flyet på vej til møde, eller du skal besøge kæresten i San Francisco. Hold op med at tænke på de forretningsmuligheder, du gik glip af. Læs i stedet Det nye lederskab – og benyt turen til at tænke på, hvem du er som leder. Bogen udkommer fredag den 23. januar 2004, og i anledning af udgivelsen afholder Center for Kunst & Lederskab på Handelshøjskolen i Kø- benhavn et arrangement med indlæg af bl.a. rek- tor Finn Junge-Jensen (Handelshøjskolen i Kø- benhavn), Karsten J. Møller (chef for Forsvars- akademiet), direktør Allan Holmgren (Dispuk) og Zapolski Kvartetten.
Arrangement afholdes på udgivelsesdagen kl. 15-18 (se yderligere informa- tion på http://www.cbs.dk/news/pressdk.shtml)
Ole Fogh Kirkeby.
Det nye lederskab, Børsens Forlag, København
(280 sider), kr. 455.