Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Farvel til den fysiske hale

14. august 2007

Thumbnail

Bestil denne bog og tag den med på ferie. Den udkom i onsdags, og den er en bestseller allere- de. Oversat fra amerikansk, hvor den udkom for et år siden med titlen: The long tail.

De fleste af os er opvokset i en knaphedens ver- den. En verden, hvor der var knaphed på alt, og hvor vi lærte, at de eneste frie goder var sådanne ting som luft og vand. Vi er også vokset op i en fysisk verden. Skulle man købe en vare, gik man hen i en forretning. Skulle man se en film, gik man ind i en biograf, eller, senere, gik man hen og købte eller lejede en video, men fortsat noget fysisk.

Med internettet er alt dette ændret. Med onlinedi- stribution og –salg er vi på vej ind i en verden af overflod. Og så er iøvrigt luft og vand ved at være et problem. Den nye digitale underholdningsøko- nomi vil blive radikalt anderledes end det nuvæ- rende massemarked. Hvis underholdningsindu- strien i det tyvende århundrede handlede om hits, så vil den i det enogtyvende århundrede i samme grad handle om nicher. Vi har, siger Chris Ander- son, forfatteren til den nye bog og chefredaktør på det amerikanske magasin, Wired, i alt for lang tid lidt under den laveste fællesnævners tyranni, hvor vi har været udsat for hjernedøde Blockbusterfilm og samlebåndspop. Hvorfor? På grund af økono- mi! Det største problem er, siger han videre, at vi lever i den fysiske verden. Det traditionelle detail- salg er nødt til at have et lokalt marked. En gen- nemsnitlig biograf vil ikke vise en film, medmindre den kan trække ét eller andet minimumsantal mennesker over en vis spilleperiode. En gennem- snitlig pladeforretning er nødt til at sælge et mini- mumsantal af en cd om året, for at det kan betale sig at føre den.

Underholdningsbranchens svar på det har været: hits. De fleste af os ønsker imidlertid mere end bare hittere. Alle menneskers smag afviger ét eller flere steder fra det, der er mainstream. Jo mere vi udforsker alternativerne, desto mere bliver vi til- trukket af dem. Alternativerne til hits er den lange hale. Vores tiltagende velstand har tilladt os at gå fra at være udsalgshoppere, der køber brandede (og selv ikke-brandede) varer, til at blive mini- connaisseurer, hvis smag består af tusindvis af små ting, som adskiller os fra andre. Vi deltager nu i en række nye typer af forbrugeradfærd, der helt bevidst bliver beskrevet med modstridende begreber: massclusivity, slivercasting, massebru- gertilpasning, og de peger alle sammen i den samme retning: flere lange haler. Det er stadig længere haler på den traditionelle udbredelses- eller efterspørgselskurve.

Den bedste måde at beskrive de kræfter på, der er i spil her, er at sige, at de gør urentable kunder, produkter og markeder rentable. Selv om dette fænomen er mest tydeligt inden for underholdning og medier, er der ikke langt til f.eks. eBay, hvor man kan se det virke i en bredere sammenhæng, fra biler til luftfartøjer. Chris Anderson tegner i bogen et kort billede af den unge amerikanske teenager, Ben. Han har en Mac på sit værelse, en fyldt iPod, køber hver uge musik på iTunes, og har en flok venner med de samme ting. Som re- sten af sine venner har Ben aldrig kendt til en verden uden bredbånd, mobiltelefoner, mp3- afspillere, harddiskoptagere og onlinebutikker. Det vigtigste resultat af denne forbundethed er en grænseløs og ufiltreret adgang til kultur og indhold af enhver slags, fra mainstreamen til undergrun- dens yderste kanter.

Ben vokser op i en anderledes verden end den, de fleste nulevende danskere og amerikanere er vokset op i, en verden, der er langt mindre domi- neret af de traditionelle medie- og underhold- ningsbrancher. Ben ser f.eks. kun omkring to ti- mers almindeligt fjernsyn om ugen. Noget ser han tidsforskudt. Andet har han på sin harddisk. Han ser mange science fiction film. Noget af musikken på hans iPod er downloadet fra iTunes, men det meste stammer fra hans venner. Ben tilbringer størstedelen af sin fritid online, både med at surfe på må og få og deltage i brugerfora som Halo og Star Wars-debatsider. Han er ikke interesseret i nyheder; han læser ingen aviser og ser ingen tv- nyheder, men følger med i den seneste teknologi- og subkultursnak på sites som Slashdot og Fark. Han benytter sig af instant messaging hele dagen sammen med sine nærmeste venner. Han spiller videospil med venner, for det meste online. Jeg skal ikke blive ved, men noget af det interessante ved Ben er jo, at han er dagens forbruger og mor- gendagens medarbejder og leder.
Læs denne bog; reflekter over, hvad den betyder for dig, din virksomhed, dit arbejde, din økonomi, dine muligheder. Den lange hale er det forhold, at vi alle flere og flere steder kan få og købe lige netop det, den cd, den bog, den film mm, som jeg har behov for og lyst til at se, læse og lytte til lige netop nu. Bogen handler på den måde om hittets opgang og nedtur, om den lange hales tre fakto- rer, som er:1. Demokratisering af produktionsmid- lerne, først og fremmest pc’en, 2. Skære ned på forbrugsomkostningerne ved at demokratisere distributionen. PC’en gjorde alle til producenter af f.eks. kortfilm, et album, en bog mm., og internet- tet gjorde alle til distributører, og 3. Forbinde ud- bud og efterspørgsel. Den handler om de nye producenter, de nye markeder, de nye trendsæt- tere, den lange hales økonomi og nichekultur.

Chris Anderson: Den lange hale. Om fremti- dens forretningssucces: At sælge mindre af mere. Gyldendal. 288 sider. Pris kr. 299. www.gyldendal. Se også: www.thelongtail.com