
Ledelse af netværk
22. august 2007

Anmeldelse af bogen: Chr. Waldstrøm: Ledelse af netværk Bognyt, Børsen, 24. august 2007
Af PETER HOLDT CHRISTENSEN
Netværkene er over os – ikke bare de teknologi- ske netværk, men især også de bå̊de formelle og uformelle relationer vi har til vores nære kolleger og så vores lidt mere fjerne bekendte. Nu har netværk selvfølgelig altid i en eller anden grad været der, men i de seneste år er netværksbegre- bet blevet mere omtalt – og vel også mere aktuali- seret – i en verden der er blevet både hurtigere, mere videnintensiv og såmænd også mere globa- liseret. Netværk kan nemlig give hurtig adgang til den rigtige viden, og dermed er det altså ikke kun virksomhedens viden der er central i jagten på de evige konkurrencefordele – men så sandelig også netværket og muligheden for at udnytte dette net- værk til bl.a. videndeling.
Men netværk er ikke sådan lige til, selvom der tilsyneladende stadig er noget hvedebrødsdage over fænomenet fordi mange til stadighed kun fremhæver begrebets positive sider og mere eller mindre bevidst ignorerer de mere negative sider. Det mener i hvert fald Christian Waldstrøm der er lektor ved Institut for Ledelse på Handelshøjsko- len, Århus Universitet. Godt hjulpet på vej af med- stifter af og direktør for konsulentvirksomheden Ankerhus A/S, Bent Engelbrecht, har han skrevet en fin bog om hvad der indledningsvist betegnes som den oversete ledelsesdisciplin, nemlig at forstå og lede sin egen virksomheds netværk – altså her afgrænset til de netværk der eksisterer mellem individer i samme virksomhed. En central pointe i bogen er således at netværk ikke bare sådan uden videre fungerer, men har behov for ledelse – eller som forfatterne i kapitel 3 konstate- rer: ”Netværkene i virksomheden er ledelsens ansvar, specielt når de udvikler sig problematisk”. Bogen består ud over et indledende og afslutten- de kapitel af 8 kapitler: kapitel 2 diskuterer hvad netværk i virksomheden egentlig er for en størrel- se, og her tales der om både lukkede, åbne, for- melle, uformelle, arbejdsmæssige og ikke- arbejdsmæssige netværk, samtidig med at vi også introduceres til en række centrale begreber der både knytter an til, og beskriver netværket – bl.a. social kapital og tillid, og i forhold til disse to be- grebers centrale betydning for netværksteori kun- ne jeg godt have tænkt mig lidt mere uddybende perspektiver end de blot fire sider det er blevet til. Kapitel 3 er derimod et ganske interessant kapitel som analyserer potentielle ulemper ved netværk – eksempelvis at der eksisterer en høj grad af ”ho- mophily” hvilket er et udtryk for at aktørerne i net- værket ligner hinanden alt for meget, og derfor ikke i tilstrækkelig grad er i stand til at udfordre hinandens viden og derved fx skabe ny viden. ”Homophily” omtales også som Rip-Rap-Rup ef- fekten hvor mandlige chefer har præference for mandlige kolleger på chefposterne, eller som Kyl- le-Pylle-Rylle effekten om kvindenetværk. Der diskuteres også hvordan der eksisterer flaskehal- se, fordi mange ansatte har det med at søge hjælp hos den samme person – uagtet at denne person ikke nødvendigvis er den mest kompeten- te. Han er nu engang bare den person man hen- vender sig til. Netværk kan således også have karakter af kliker der lever deres eget liv – på be- kostning af virksomhedens mål og ønsker.
Kapitel 4 giver en række bud på gode og effektive netværk, og her handler det bl.a. om at undgå at virksomheden mister centrale aktører i netværket, for som forfatterne argumenterer: ”Ofte vil man kunne tåle at miste op til 20% af personerne i netværket, uden at det nødvendigvis har en stor konsekvens for, hvordan netværket ser ud i de store linjer. Hvis man derimod fjerner nogle be- stemte personer, kan det være meget kritisk for netværket at miste bare 5%”.
Kapitel 5 og 6 giver en række interessante opskrif- ter på, hvordan man som virksomhed kan komme i gang med at identificere eksisterende netværk – her handler det i høj grad om at bruge hvad der benævnes sociale netværks analyser til eksem- pelvis at finde ud af, hvem man diskuterer ar- bejdsrelaterede spørgsmål med og hvem man diskuterer ikke-arbejdsrelaterede spørgsmål med, og således identificere eventuelle fejl eller mang- ler i netværksstrukturen.
Kapitel 7 diskuterer hvordan netværk både kan fremme og hindre den måde viden vandrer rundt i virksomheden på, og her argumenteres der for at hvad der kaldes effektive videnrelationer – hvilket vel kan oversættes til netværket mellem en der har viden og så en anden der har behov for viden – kun fungerer såfremt man bl.a. ved hvad den anden ved, og at man i øvrigt har rettidig adgang til denne andens viden.
Kapitel 8 fremhæver fem principper for ledelse af netværk, og i tråd med bogens centrale pointe svarer forfatterne i dette kapitel på spørgsmålet om ”Hvordan sikrer man, at virksomhedens dagli- ge drift og langsigtede mål bedst bliver understøt- tet af virksomhedens netværk?”. Det er naturligvis ikke helt enkelt at svare på spørgsmålet – nogle af svarende lyder på at det vigtige i ledelsesarbejde er at forstå virksomhedens netværk, og at man skal kunne se koblingen mellem formel struktur og netværk, men når nu netværk nogle gange er temmelig usynlige, så kan det jo sagtens være at det overhovedet ikke er muligt at gøre netværk bare nogenlunde ledelsesbare. Bogen argumenterer dog for, at ledelsen skal blande sig – især når der altså er tale om problematiske netværk, og den giver også anvisninger på hvordan man op- dager disse problematiske netværk. Men mon ikke der nogle gange er nogle problematiske net- værk som – selvom man burde blande sig i dem – simpelthen ikke er mulige at se, eller som man simpelthen ikke har evnen til at blande sig i? Bogen kommer godt omkring netværksbegrebet – og det er befriende at se en tilgang der også fremhæver de negative sider ved den overvejende positive tilgang til netværk. At ledelsen skal blan- de sig i netværk fremstår også som en klar pointe, men en række yderligere eksempler på hvad der egentlig sker når (hvis) ledelsen blander sig, kun- ne med fordel have været inddraget. Bogen er nem at gå til, og giver altså opsummerende en både god introduktion til, og sund kritik af, net- værk.
Christian Waldstrøm. Med Bent Engelbrecht: Le- delse af netværk. Virksomhedens skjulte ressour- ce. Børsens Forlag. 221 sider.