Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Motivation (Boganmeldelse)

18. marts 2011

Tags: ,

Thumbnail

Denne anmeldelse er bragt i dagbladet Børsen den 18. Marts 2011.

Motivation

Af
Steen Hildebrandt
Professor, Ph.D.
Institut for Ledelse
Aarhus Universitet

Der er ét spørgsmål, der altid vil eksistere: Hvorledes får jeg mig selv og andre til at bestille noget, evt. noget mere eller noget andet? Hvorledes får jeg mennesker til at arbejde, præstere, performe? Hvordan motiverer jeg mennesker til det ene og det andet? Det har interesseret ledere, konsulenter, ledelsesforskere og ledelsesfuskere altid. Og der er ingen grænser for, hvilke hypoteser, tilgange, modeller, teknikker og fremgangsmåder, der har været tilbudt og udviklet. En utrolig opfindsomhed og en imponerende vedholdenhed.

En ny bog indeholder efter dens eget udsagn en ”overraskende sandhed om hvad der motiverer os”. Det er faktisk bogens undertitel! Og hovedtitlen er: Motivation. Hvornår har man set en bog, der indeholder en overraskende sandhed? Det er helt sikkert en interessant bog, og det er det allerede af den grund, at den behandler motivationsspørgsmålet på andre måder, end de traditionelle. Men det er samtidig en bog, hvor man fra side 1 har den fornemmelse – som man ofte har med amerikanske bøger – at det hele kunne have været skrevet på det halve antal sider. Der er ganske enkelt for meget snik-snak.

Forfatteren, Daniel H. Pink har skrevet bedre bøger end denne, men OK: Jeg er enig med Ulrik Wilbek, når han i et forord til bogen anbefaler den, for der er en essens i bogen, som er vigtig: Nogle mennesker får mere næring af indre end af ydre krav. Pink kalder det type I adfærd (I står for intrinsic, indre); det modsatte er X-adfærd, dvs. adfærd, der er mere styret af krav og forventninger fra omgivelserne (X for extrinsic, ydre). Pink taler om menneskers, virksomheders og samfunds operativsystem, når det handler om motivation. Vi er på vej fra operativsystem 2.0 til 3.0. Allerede disse meget enkle måder at tale på, skal få den eftertænksomme læser til at passe på, for vi er i gang med at forenkle noget, der er dybt kompliceret, nemlig det enkelte menneskes liv, mening, motivation, ønsker, følelser, adfærd m.m. Men jeg afviser ikke, at forenkling er mulig og undertiden også nyttig. Og jeg går med på en antagelse om, at Pink i sin bog, der bygger på mange andre menneskers forskning inden for disse områder, fremfører modeller og budskaber, der ser ud til at være både interessante og bygge på seriøs forskning.

”Hemmeligheden bag høj ydeevne og tilfredsstillelse – både på arbejdet, i undervisningsinstitutionerne og i hjemmet – er et dybt forankret menneskeligt behov for selv at styre vores liv, for at lære og skabe nye ting og gøre noget godt for os selv og vores verden”, siger forfatteren. Bogen undersøger, hvad man kalder ”den sande motivations” tre elementer: autonomi, mestring og formål, og hvert af disse elementer har et selvstændigt kapitel i bogen, og igen kapitler, hvor der er alt for meget snak og for lidt klarhed og præcision.

Bogen består af tre hoveddele: Del 1 handler om det nye operativsystem; Del 2 om de tre nævnte elementer og Del 3 om såkaldte Type I værktøjer. Her er værktøjer til det enkelte menneske, værktøjer til forbedring af dit firma, værktøjer til forældre og lærere, f.eks. følgende råd: Prøv med gør-det-selv karakterbøger, giv ros – på den rigtige måde, hjælp børnene med at se sammenhængen, gør elever til lærere osv.

Bogen kan og bør læses, bl.a. i mangel af bedre, for den indeholder en række gode pointer, forslag, eksempler; der er argumenter, cases og historier i massevis, så man kan få de enkelte elementer og påstande belyst og eksemplificeret, hvis man har behov for det. Til gengæld er det ikke så let umiddelbart at gå til essenserne, hvis man gerne vil springe alle historierne over.

Daniel H. Pink: Motivation. L&R Business. 254 sider. Pris kr. 475. ISBN 9788711418239.